Infotehnoloogilised lahendused peaksid toetama äriprotsesse,
et optimeerida neid, tuua sünergiat ja ressursside kokkuhoidu. Tegelikult aga
sama tööriist on kahe otsaga kepp – võib olla kasutatud nii heade tegude jaoks
kui ka selle jõud võib olla kuritarvitatud.
Sellepärast on eriti aktuaalne eetika küsimus IT maailmas,
sest IT lahendused on kasutatud kõikides inimeste elusid mõjutatavates valdkondades.
Ja mõnede valdkondade mõju on küsitatav või selgelt negatiivne.
Nii ma ei kujuta ette, kuidas magavad öösiti inimesed, kes
arendavad välja sõjaväetööstuse lahendused, teades, et need on kasutatud
inimeste hävitamiseks. Siin tuletaks meelde akadeemiku Sahharovi, kelle
väljapaistvad teadusuuringud olid kasutatud pommi loomisel. See sama teadlane piinles
väga siis kui teadvustas mis kurja ta tõi. Aga ka kasiinolahendused ja
kiirlaenu lahendused ei ole eetilisemad – mõlemad manipuleerivad inimeste
nõrkustega ja panevad sõlme inimeste kaela ümber. Tehnoloogia arendusega kiusatused
on lähemal ja kättesaadavamad, sellega on kõrgem ka raskesse olukorda sattumise
risk ja selle tulemusena elu kvaliteedi langemine või hoopiski elu ära võtmine.
Samas ka korraliku ärimudeliga ettevõtted on kiusatuse ees,
et arendada lahendused, mis toovad kasu nö hallidel aladel ja kasutada ära
seadusandluse lüngad. Töötades tarkvaraarenduse firmas olin küll olukordades
kui klient tellis kohandused, mis ei ole kooskõlas seadusandlusega. Ja see on
puhtalt IT hankija eetika – kas raha lõhnab või mitte. Mul on väga kurb, kui
tööde teostaja lihtsalt peidab ennast tellija vastutuse taha ja lohutab ennast,
et tema käed on pestud puhtaks.
Kuhu me jõuame, kui igaüks paneb silmad kinni
ja kaupleb enda eetiliste printsiipidega? Igaühe väiksem panus ja isiklik
vastutus tooks juba head. Mäletate Neil Armstrongi „See on üks väike
samm inimesele, kuid tohutu hüpe inimkonna jaoks“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar